Program konferencji 2016

CZWARTEK 7 kwietnia 2016

Miejsce obrad: Sala Rady Wydziału Filologicznego UŚ, pl. Sejmu Śląskiego 1

9.00-9.45 REJESTRACJA

Przed wejściem do Sali Rady Wydziału. Rejestracja trwać będzie przez wszystkie dni konferencji, w sobotę 9 kwietnia stolik będzie także przed wejściem do sali konferencyjnej w CINiBA – prosimy jednak w miarę możności o przybycie już w czwartek rano i uczestnictwo w uroczystym otwarciu obrad przez Władze Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego. Materiały konferencyjne będą przewidziane wyłącznie dla zarejestrowanych prelegentów z referatami.

9.45-10.00 OTWARCIE KONFERENCJI
PANEL  I
10.00.00-11.30

Mgr Ewelina Bednarz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wzburzone morze – groza na obrazach Simona de Vliegera

Mgr Justyna Czupiłka, Uniwersytet Łódzki, Groza w przestrzeni miejskiej – analiza przykładowych prac artystów i amatorów oraz refleksje na temat przyczyn i charakteru działań „ulicznych mistrzów horroru” od Aryza do Buff Monstera

Mgr Łukasz Wiącek, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Zwierzęce truchło w galerii sztuki – czyi świat lęków i fobii w sztuce współczesnej

PRZERWA KAWOWA[1]

PANEL II
12.00-14.00

Kamil M. Wieczorek, Uniwersytet Śląski, Funkcja grozy w estetyce, matematyce oraz etyce a jej współczesne znaczenie w kulturze popularnej i mass-mediach

Mgr Piotr Płaneta, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Trwoga w doświadczeniach enteogennych w świetle badań Hustona Smitha

Mgr Marcin Kaleta, Gimnazjum nr 2 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Nowym Targu, Żałobnicy przyszłych pokoleń. Opowieść o tym, jak idea „heurystyki strachu” Hansa Jonasa nobilitowała katastroficzną science fiction

Mgr Robert Szewczyk, Uniwerystet Opolski, „Dreszcz metafizycznego niepokoju” w prozie Philipa K. Dicka

PRZERWA NA LUNCH[2]

 

PANEL III
15.30-17.00

Mgr Natalia Fabiszewska, Uniwersytet Zielonogórski, „Penny Dreadful” – kombinat grozy
(referat wycofany 6 kwietnia 2016)

Dr Ksenia Olkusz, Ośrodek Badawczy Facta Ficta w Krakowie, Transfikcjonalne panoptikum potworności w serialowym retellingu grozy literackiej

Dr Mikołaj Marcela, Uniwersytet Śląski, Człowiek pogryzł potwora. Kilka uwag na marginesie 10. sezonu „Z archiwum X”

PRZERWA KAWOWA[1]
PANEL IV
17.30-19.00

Mgr Alicja Urbanik, Uniwersytet Warszawski, Duchy w obiektywie – spirytyzm jako narzędzie patrzenia i podmiot oglądania

Mgr Sylwia Jankowy, Uniwersytet Wrocławski, Dybuk- czy jest się czego bać?

Mgr Ewa Wielocha, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Takie tajemnice nie są dobre dla ludzkości. Rozważania na temat motywu badań archeologicznych w opowiadaniu Szczury w murach Howarda Philipsa Lovecrafta

 

PIĄTEK 8 kwietnia 2016

Miejsce obrad: Sala Rady Wydziału Filologicznego UŚ, pl. Sejmu Śląskiego 1

PANEL V
9.30-11.00

Mgr Kamil Kościelski, Uniwersytet Wrocławski, O grozie z przymrużeniem oka, czyli uwag kilka na temat amerykańskiego kina grozy lat 80.

Mgr Grzegorz Zyzik, Uniwersytet Opolski, Zabij mnie śmiechem… Symbolika cyrku w Killer Klowns from Outer Space

Mgr Karolina Szymczak, Uniwersytet Gdański, Groza dla dzieci – Gaiman, Grimm i inni

PRZERWA KAWOWA[1]
PANEL VI
11.30-13.30

Mgr Michał Sokulski, Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, „Mściwy karzeł i Masław książę mazowiecki” jako przykład gotycyzmu opinogórskiego Zygmunta Krasińskiego

Mgr Monika Kusek, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Przestrzenie labiryntowe w polskich powieściach grozy początku XIX wieku

Mgr Magdalena Chołojczyk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Diabły, czarownice i mordercy… Groza w twórczości Romana Zmorskiego

Mgr Tomasz Gęsina, Uniwersytet Śląski, Próby przekroczenia granicy. O Domofonie Zygmunta Miłoszewskiego

PRZERWA NA LUNCH[2]
PANEL VII
15.00-17.00

Mgr Patrycja Głuszak, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Monstra w „Tygodniu stworzenia świata” Wacława Potockiego

Mgr Celina Jeray, Uniwersytet Wrocławski, ‚De-Monstracja Stworzenia: Rozważania o przejawach potworności moralnej w powieści Mary Shelley pt. „Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz”

Dr Piotr Plichta, Orual, bohaterka powieści C.S. Lewisa „Dopóki mamy twarze” , czyli o współczesnej kreacji literackiego potwora

Mgr Monika Drzewiecka, Uniwersytet Gdański, Klauny, potwory i mierzenie szaleństwa. Analiza Azylu Arkham jako przestrzeni grozy

PRZERWA KAWOWA[1]
PANEL VIII
17.30-19.00

Dr Beata Kołodziejczyk-Mróz, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Romantyczny świat iluzji w twórczości E.T.A. Hoffmanna

Mgr Tomasz Sobczak, Uniwersytet Wrocławski, Nauka i postęp – początek czy koniec fantastyki? Charakterystyka twórczości fantastycznej Guy de Maupassanta

Mgr Martyna Major, Uniwersytet Jagielloński, Groza zaklęta w obrazach – Opowieści niesamowite Edgara Allana Poego

 

SOBOTA 9 kwietnia 2016

Zmiana miejsca obrad: Sala konferencyjna w Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka, ul. Bankowa 11 a

PANEL IX
9.30-11.00

Dr Wojciech Lewandowski, Uniwersytet Warszawski, Opowieści z cenzorskiej krypty. Komiksowa panika lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku na przykładzie „Tales from the Crypt”

Mgr Piotr G. Górniak, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Użytkowanie zła. O grozie podejmowania wyborów w grze wideo The Path

Anna Ślusareńka, Uniwersytet Warszawski, Antropofobia. Wizja antropocenu w eco­horrorze „Długi weekend”

Dr Agnieszka Osińska-Szpur, Uniwersytet Wrocławski, „Straszny teatr”. Uwagi o strachu i lękach na przykładzie 13. Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych

PRZERWA KAWOWA[1]
SPOTKANIE Z DR KSENIĄ OLKUSZ
WOKÓŁ KSIĄŻKI ZOMBIE W KULTURZE (2015)
12.00-13.30

Miejsce: Kawiarenka CINiBA

Prowadzenie: dr Mikołaj Marcela (Uniwersytet Śląski)

Monografia Zombie w kulturze pod redakcją Kseni Olkusz jest pierwszą w Polsce próbą syntetycznego opracowania filozoficznych i antropologiczno-kulturowych kontekstów związanych z funkcjonowaniem narracji „zombie-centrycznych” w ponowoczesności. Książka ta jest zarazem pierwszym tomem serii monografii naukowych „Perspektywy Ponowoczesności”, mającej w założeniu wydającego ją Ośrodka Badawczego Facta Ficta w Krakowie wzbogacać krajobraz polskiej humanistyki o istotne problemy i tematy badawcze z zakresu filozofii, kultury i sztuki końca XX i początku XXI stulecia.

dr Ksenia Olkusz – historyk i krytyk literatury; prezes zarządu Ośrodka Badawczego Facta Ficta;. redaktor merytoryczna w kwartalniku „Creatio Fantastica”; recenzent w Portalu Kryminalnym; jej zainteresowania badawcze obejmują studia nad literaturą i kulturą popularną, w tym szczególnie fantastyką grozy, horrorem, kryminałem oraz transfikcjonalnością i transmedialnością; naukowo zajmuje się także utopiami i dystopiami w literaturze, serialach, filmach czy grach wideo; autorka książek: Materializm kontra ezoteryka. Drugie pokolenie pozytywistów wo-bec „spraw nie z tego świata” (2007) oraz Współczesność w zwierciadle horroru. O najnowszej polskiej fantastyce grozy (2010).

dr Mikołaj Marcela – wykładowca akademicki, pisarz, autor tekstów piosenek. Wykłada literaturę i kulturę popularną na Uniwersytecie Śląskim. Współtwórca i współkoordynator kierunku Sztuka pisania na UŚ. Autor monografii naukowej Monstruarium nowoczesne poświęconej najpopularniejszym potworom w kulturze nowoczesnej (wampiry, zombie, widma, obcy, androidy). Autor powieści o żywych trupach Niemartwi. Ciała wasze jak chleb oraz powieści science fictionGeneSis. Tekściarz w wyróżnianym w amerykańskich konkursach muzycznych projekcie Magnetic Clouds. Publikował m.in. w „Tekstach Drugich”, „Czasie Kultury”, „Świecie i Słowie” oraz „Kulturze Popularnej”. Prowadzi bloga kulinarnego Kuchnia Dr. Marceli.

Zombie w kulturze - facebook

Pobierz książkę (.pdf)

PRZERWA NA LUNCH[2]
PANEL X
15.00-17.00

Dr Marcin Niemojewski, Uniwersytet Warszawski, „Umarły wraca na młodości kraje” – Kresy Wschodnie jako polskie uniwersum grozy – próba antropologicznego ujęcia toposu literackiego

Ks. mgr Adam R. Prokop, Uniwersytet Opolski, Możliwości i ograniczenia magii w Krabacie Otfrieda Preußlera

Mgr Ewa Poniznik, Uniwersytet Gdański, Tajemnicze siły w opowiadaniach Władimira Mikuszewicza „Takie piekło”

Dr Piotr Majcher, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Wielopłaszczyznowość grozy w noweli „Jeździec na siwym koniu” Theodora Storma

PRZERWA KAWOWA[1]
PANEL XI
17.30-19.00

Dr Anita Lehmann, Uniwersytet Rzeszowski, Muzyka w filmach grozy

Mgr Tomasz Rożkiewicz, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, “Man is the warmest place to hide” – konflikt dramatyczny bohaterów filmu The Thing

Mgr Marta Cebera, Uniwersytet Gdański, Z klątwą im do twarzy. Groza w serialu anime „Higurashi no Naku Koroni”

 

[1] Przerwy kawowe przeznaczone są dla zarejestrowanych prelegentów z referatami.

[2] We własnym zakresie.

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Program konferencji 2016

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s